banner85

banner84

“D vitamini eksikliği ve beraberinde getirdiği sağlık sorunları” nelerdir?

Çerkezköy Özel İrmet Hospital’da hasta kabulüne başlayan İç Hastalıkları (Dahiliye) Uzmanı Dr. Saida Mammadova “D vitamini eksikliği ve beraberinde getirdiği sağlık sorunları” hakkında bilgi verdi.

Sağlık 10.09.2020, 15:21 Bakış Haber Merkezi
“D vitamini eksikliği ve beraberinde getirdiği sağlık sorunları” nelerdir?

Kapaklı Bakış - D vitamini eksikliğinin veya yetersizliğinin erişkinlerde Osteomalazi, çocuklarda Raşitizm denilen hastalığa neden olduğunu ifade eden Mammadova, D vitaminin başta kemikler olmak üzere vücudun pek çok yerinde önemli görevleri olan bir vitamin olduğunu kaydetti.

GÜNDE 20 DAKİKA GÜNEŞLENİN ÖNERİSİ

D vitamini eksikliği ve yetersizliğinin tanınması ve tedavi edilmesinin, hipertansiyon, kalp ve damar hastalıkları, kanser vs diğer birçok hastalıkların önlenmesi yönünden çok önemli olduğunu kaydeden Mammadova, “Vücudun D vitamini ihtiyacını karşılayan en iyi kaynak güneştir.  Cilt, güneş ışınlarını sentezleyerek D vitaminine dönüştürür. Uzmanlar bahar ve yaz aylarında yüz, kollar ve bacaklar güneş görecek biçimde günde 20 dakika güneşlenmeyi öneriyor. D vitamini kemik ve diş gelişimi, sağlığı için gereklidir. Kemikler, ihtiyacı olan kalsiyum ve fosforu D vitamini sayesinde alabilir. D vitaminin deride yapımı, yaşla giderek azalır. Deri rengi koyu olan kişilerde, yeterli D vitamininin deride oluşması için, özellikle kış aylarında uzun süreli gün ışığına gereksinim vardır. Güneş koruyucular (faktör 20 ve fazlası) kullananlarda deride D vitamini oluşamaz” dedi. 

D VİTAMİNİ EKSİKLİĞİNİN NEDENLERİ

D vitamininin vücutta önemli görevleri olan yağda çözünen bir vitamin olduğunu dile getiren Mammadova, “Diyetle alınan kalsiyum ve fosforun bağırsaklardan emilmesini sağlar. Kemik erimesine yol açan bir hormon olan, paratiroid hormonun salgılanmasını önler. Vücutta kalsiyum ve fosfor dengesini sağlar, kemik ve kasların sağlığı için gereklidir. Bağışıklık sistemine olumlu etkiler yapar. Hipertansiyon, kalp hastalıkları, bazı kanser ve otoimmün hastalıklara karşı koruyucudur” dedi.  

D vitamininin bir diğer önemli kaynağının da gıdalar olduğunu ifade eden Mammadova, “Bazı gıdalarda D vitamini doğal olarak bulunur. D vitamini nelerde var sorusu pek çok cevaba sahip olmakla birlikte, kişinin kendi olanaklarına ve zevklerine göre seçim yapabileceği kadar da yaygındır. D vitamini içeren besinler şunlar; yağlı balık, ton balığı, mantarlar, süt, portakal suyu, yumurta sarısı, tahıl, sığır karaciğeri, bitkilerden maydanoz, ısırgan otu, yoncada mevcuttur” dedi. D vitamini eksikliğinin nedenleri hakkında da bilgi veren Mammadova, “D vitamini eksikliği aşağıdaki nedenlerden kaynaklanır: Yetersiz güneş maruziyeti ile birlikte gıdalarla yetersiz D vitamini alımı, D vitamininin barsakdan yetersiz emilimi, Karaciğer veya böbrek hastalığı olanlarda, D vitamininin etkin formuna dönüşememesi, bazı ilaçlar”

D VİTAMİNİ EKSİKLİĞİ BELİRTİLERİ

D Vitamini eksikliğinin belirtilerini de sıralayan Mammadova, “Bazı insanlarda D vitamini eksikliği bulunmasına rağmen herhangi bir belirti görülmez. Eksiklik bazen yorgunluk, genel vücut ağrısı gibi bazı belirtilere neden olur. Ciddi eksikliklerde ise kemik ağrısı ve yürümekte zorluğa neden olan kuvvet kaybı ortaya çıkar. Ek olarak bağışıklık sisteminin görevini yerine getirememesi nedeniyle enfeksiyon sıklığında artış görülür. El ve ayak bilekleri, omuz eklemeleri ve parmaklarda ağrı, değişken ruh hali, depresyon, uykusuzluk, baş ağrısı, saç dökülmesi gibi belirtiler de bulunabilir” dedi.

D Vitamini Eksikliğinin Tanısının nasıl konulması gerektiğinden de bahseden Mammadova, “D vitamini eksikliği ve yetersizliği tanısı kanda bakılan D vitamini (25OHD) düzeyleri ile konabilir. 30 ng/ml üzeri normal , 20–30 ng/ml arası D vitamini yetersizliği, 20 ng/ml altı D vitamini eksikliği olarak tanımlanır. D vitamini düzeyi tayini pahalıdır, rutin olarak ölçülmemelidir. Yatağa ve eve bağımlı kişilerde, bakımevleri ve huzur evlerinde kalanlarda, D vitamini eksikliği ve yetersizliğine yol açabilecek bir hastalığı olanlarda, osteoporozu olanlarda, düşük travmalı kırık öyküsü olanlarda (örneğin ayakta dururken düşenlerde), kan kalsiyumu düşük (Hipokalsemisi) olanlarda, kan fosforu düşük (Hipofosfatemisi) olanlarda, D vitamini metabolizmasını etkileyecek ilaçları kullananlarda, kanda D vitamini düzeyi bakılmalıdır” dedi. 

D VİTAMİNİ EKSİKLİĞİ TEDAVİSİ

D vitamini eksikliğinin tedavisi hakkında da bilgi veren Mammadova, “Ülkemizde D vitamini damla, şurup, draje, kapsül, çiğneme tableti, efervesan tablet ve ampül şeklinde piyasada bulunmaktadır. Alınması gereken doz D vitamini eksikliğinin nedenine ve ciddiyetine göre değişebilir, bu nedenle doktorunuza danışmalısınız. D vitamininin barsaktan emilmesiyle ilgili sorun yaşayanlara D vitamini enjeksiyonla verilir. D vitamini eksikliğinin tedavisinde günlük kalsiyum alımının da yeterli olması gerekir. 31–50 yaş arası erişkinlerde: 1000 mg kalsiyum 51 yaş üstü erişkinlerde 1200 mg kalsiyum alınmalıdır” dedi. 

D VİTAMİNİ EKSİKLİĞİNİN ÖNLENMESİ

D vitamini eksikliğinin önlenmesi ile ilgili de konuşan Mammadova, “Normal D vitamini düzeylerine sahip olmak için günlük alınması gereken D vitamini miktarı deri rengi, güneş maruziyeti, diyet alışkanlıkları ve altta yatan diğer tibbi sorunların olup olmamasına göre değişir. Deride yeterli D vitamini oluşumu için, haftada en az 2 kez ( saat 10:00 ile 15:00 arası hariç, çünkü bu saatler arasındaki güneş ışınları deri kanseri olasılığını artırır) yüz, kollar, bacaklar ve sırtın güneş koruyucu sürülmeden 20–30 dakika gün ışığına maruz bırakılması D vitamini sentezi için yeterli olmaktadır.

Sisli havaların sık olduğu bölgeler, fabrika dumanları veya araba egzosları ile aşırı kirlenen havanın solunduğu alanlar, kapalı giyim tarzı tercihleri yeterli D vitamini oluşumunu engeller. Genel olarak, erişkinlerde normal D vitamini düzeylerini sağlamak için gereken D vitamini dozu 400– 800 IU’dir. Bu miktarda D vitamini içeren bir takviyenin alınması yeterli olacaktır” dedi. 

Kaynak: Kapaklı Bakış
Yorumlar (0)
banner80
Namaz Vakti 20 Eylül 2020
İmsak 05:23
Güneş 06:49
Öğle 13:08
İkindi 16:35
Akşam 19:18
Yatsı 20:38
banner81
21°
parçalı bulutlu
banner82
banner83
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Alanyaspor 2 6
2. Göztepe 2 4
3. Beşiktaş 2 4
4. Antalyaspor 2 4
5. Karagümrük 1 3
6. Galatasaray 1 3
7. Hatayspor 1 3
8. Erzurumspor 1 3
9. Fenerbahçe 1 3
10. Kayserispor 2 3
11. Konyaspor 1 1
12. Trabzonspor 2 1
13. Gençlerbirliği 2 1
14. Malatyaspor 2 1
15. Denizlispor 2 1
16. Çaykur Rizespor 1 0
17. Ankaragücü 1 0
18. Kasımpaşa 1 0
19. Gaziantep FK 1 0
20. Sivasspor 1 0
21. Başakşehir 1 0
Takımlar O P
1. Tuzlaspor 2 4
2. Adanaspor 2 4
3. Adana Demirspor 1 3
4. Balıkesirspor 2 3
5. Ümraniye 1 3
6. Ankara Keçiörengücü 1 3
7. Ankaraspor 1 3
8. Bursaspor 2 3
9. Altınordu 2 3
10. Bandırmaspor 2 3
11. Akhisar Bld.Spor 2 1
12. Altay 1 1
13. Samsunspor 1 1
14. Eskişehirspor 2 1
15. Boluspor 1 0
16. İstanbulspor 1 0
17. Giresunspor 1 0
18. Menemen Belediyespor 1 0
Takımlar O P
1. Everton 2 6
2. Arsenal 2 6
3. Crystal Palace 2 6
4. Leicester City 1 3
5. Chelsea 1 3
6. Newcastle 1 3
7. Wolverhampton 1 3
8. Liverpool 1 3
9. Leeds United 2 3
10. Aston Villa 0 0
11. Burnley 0 0
12. Man City 0 0
13. Southampton 1 0
14. Tottenham 1 0
15. Brighton 1 0
16. M. United 1 0
17. Sheffield United 1 0
18. West Ham 2 0
19. Fulham 2 0
20. West Bromwich 2 0
Takımlar O P
1. Villarreal 2 4
2. Celta de Vigo 2 4
3. Granada 1 3
4. Valencia 2 3
5. Osasuna 2 3
6. Getafe 1 3
7. Real Betis 1 3
8. Huesca 1 1
9. Real Sociedad 1 1
10. Real Valladolid 1 1
11. Eibar 2 1
12. Atletico Madrid 0 0
13. Barcelona 0 0
14. Elche 0 0
15. Real Madrid 0 0
16. Sevilla 0 0
17. Deportivo Alaves 1 0
18. Levante 1 0
19. Athletic Bilbao 1 0
20. Cádiz 1 0

Gelişmelerden Haberdar Olun

@